02 03 שושנ'ס: גינת ירקות של חורף וסדנה של ילדים 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

גינת ירקות של חורף וסדנה של ילדים

34
נראה שהוא הגיע, החורף.  קצת התמהמה השנה....אבל יש לי תחושה שהוא עוד יביא עימו הרבה גשמי ברכה.
ובינתיים, בינתיים אפשר להתכונן, להכין את הגינה, להנות ממזג האויר הנעים ובעיני המושלם לעבודה בגינה. עוד לא מאוחר  לטמון פקעות ובצלים של פרחים באדמה או בעציץ, להנביט את ירקות החורף, ולחכות בסבלנות לגשמים...הם יגיעו.



את הסדנאות בשושנ'ס חנכנו בחופשת חנוכה בסדנה מקסימה לילדים, ששתלו וזרעו ירקות של חורף והכינו לעצמם גינת ירקות קטנה שיוכלו להמשיך ולגדל כל אחד בביתו.
אני תמיד ממליצה להתחיל בתשתית טובה שבה יהיה ניתן לעבוד ולגדל ולכן חשוב מאד איפה שותלים, האם העציץ או האדנית מתאימים לצמח אותו אנחנו רוצים לשתול. במקרה שלנו, ירקות החורף שבחלקם הם ירקות שורש (גזר, צנונית, קולרובי ועוד..) זקוקים לאדמה בעומק של לפחות 20 ס"מ כדי להתפתח.

דליים לבנים פשוטים, נצבעו בצבע גיר שהכנתי לבד, לפי הגוון שרציתי:
1 כוס צבע אקרילי לפי גוון שתבחרו
2 כפות אבקת רובה
כדי להמנע מגושים בצבע, אני ממליצה לכם לסנן את האבקה במסננת לתוך הצבע ורק אז לערבב.
צבעו את הדלי במברשת או בגלגלת. אני מעדיפה להשתמש בגלגלת, מרקם הצבע שמתקבל נעים יותר בעיניי.




ובאותה הזדמנות, שכבר יש לי צבע גיר, טבלתי כפיות עץ ישנות (אם אין לכם ניתן להשתמש גם בכפיות פלסטיק)  ומקלות ארטיק בצבע הגיר, כדי שישמשו בהמשך לסימון השתילים.



הכנת צבע גיר: כוס צבע אקרילי + 2 כפות רובה


 הדליים התייבשו בחוץ במשך יומיים, עד לתחילת הפעילות. בשלב הראשון מילאו הילדים את הדליים בטוף ואבני פומיס בשכבה בגובה של 5 ס"מ, על מנת לאפשר לעודפי המים להתנקז לשכבה הזו במקרה של עודף השקייה. ליתר בטחון, בגלל שהעציצים ייעמדו במרפסת בחוץ, ניקבנו חור בתחתית האדנית בעזרת מסמר ופטיש.


השכבה הבאה היתה מילוי של אדמה. אני אוהבת להשתמש באדמה כבדה בתוספת קומפוסט ולא בתערובות השתילה הקלות שנפוצות יותר ונוטות להתייבש יותר מהר ול'החזיק' את המים פחות טוב.


 בחורף זה הזמן לשתול ירקות שורש- גזר, קולרבי, צנונית וגם ירקות כמו כרובית, כרוב וברוקולי. ועלים ירוקים כמו חסה, רוקט, ארוגולה, פטרוזיליה, שמיר וכוסברה לסלט הביתי שלכם.
לכל ירק יש את 'מרווח השתילה' המומלץ, למשל כרובית, כרוב וברוקולי יש לשתול במרחק 40 ס"מ בין שתיל לשתיל, כדי לאפשר להם לגדול ולהתפתח באופן מיטיבי. אם יהיה להם צפוף מדי לא יוכלו הירקות להתפתח וחבל...


שתיל אחד של כרוב מספיק בדלי בקוטר הזה (כ-30 ס"מ), אבל ליתר בטחון, שתלנו 2 שתילים בהמשך, לפי ההתפתחות שלהם נחליט מי חזק יותר ואותו נשאיר.

השקייה לרוויה בפעם הראשונה, ואח"כ כל יומיים קצת, אם לא יורד גשם כמובן.

את הדליים אפשר ורצוי לקשט, בחותמות ובצבעי גיר...



כדי ללמוד את כל מחזור החיים של הירקות, צריך להתחיל מההתחלה...מהזרעים. הזרעים כל כך קטנים שהם הולכים לאיבוד בשטח גדול ולכן קל יותר להכין להם בית גידול קטן. בעזרת מכשיר ה'פוטר' (Paper Potter) ניתן להכין מניירות עתונים (מחזור, מחזור...) עציץ נייר קטן, בדרך דומה ניתן להשתמש בגלילי נייר טואלט ולקפל את התחתית שלהם או בקרטון חלב חתוך.
רצועות של נייר עיתון, חתוך ברוחב של פי 1.5 מאורך הפוטר עצמו. גלגול של הנייר עצמו סביב הפוטר. 

'מעיכה' יחד עם הבסיס ליצירת עציץ קטן.


את העציץ ממלאים באדמה ומהדקים.
 יוצרים גומה קטנה בעזרת האצבע, ובתוכה מטמינים את הזרע הקטן.

משקים בעדינות, מדי כמה ימים. מניחים במקום עם שמש ישירה ומחכים בסבלנות. 
בימים קרים אפשר להניח כוס פלסטיק חד פעמית
עם חור בתחתית ולצור חממה קטנה שמשפרת את תנאי הגידול.
לסיום, אספנו עלים שנשרו כדי שנוכל לייבש 








אל תשכחו, ירקות זקוקים לשמש ישירה, בחוץ של מינימום 4 שעות ביום אחרת לא יוכלו להתפתח.


שלכם, שושן


תוויות: , , , ,

35 36 37 38